W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 02 maja 2024 r. Godzina 05:46

Budowa tunelu w Świnoujściu. Wielki „kret” przypłynie w październiku.

Maszyna TBM płynie do Świnoujścia z Chin na statku Da Chang. Jednostka minęła już Japonię, rosyjską wyspę Sachalin i płynie w stronę Kamczatki. Trasę statku można śledzić „na żywo” przy pomocy map satelitarnych np. na stronie

https://www.vesselfinder.com/?imo=9608398 i https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:126.7/centery:29.5/zoom:5

Statek po drodze zawija z innymi ładunkami do portów, ale ten najważniejszy dotrze do Polski. Przy nabrzeżu 87 w Świnoujściu Da Chang powinien zacumować na początku października.

Maszyna przejdzie kontrolę celną i będzie sukcesywnie rozładowywana i przewożona na specjalnych platformach w pobliże komory startowej.

Ta powstaje po stronie wyspy Uznam. Aktualnie trwają prace przy wykopie podstropowym. Zakończono już zbrojenie płyty stropowej, jej betonowanie i montaż systemu izolacji zamka ściany szczelinowej z płytą stropową oraz system odwodnienia roboczego szybu startowego.

Kliknij w zdjęcie, by uruchomić film

 

- Przypłynięcie do Świnoujścia statku z maszyną na pokładzie będzie bardzo ważnym momentem w realizacji budowy tunelu, rozpocznie jej kolejny etap - mówi Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Miasta Świnoujście. - Będąc na budowie systematycznie obserwuję, jak postępują prace przy komorze startowej. To właśnie w niej TBM zostanie złożona w jedną całość i z niej rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny. Ten moment będzie kamieniem milowym dla inwestycji. Inwestycji, dzięki której zniknie obecna bariera komunikacyjna w postaci promów i nasze miasto będzie mogło dalej się rozwijać.

 

Na zdjęciu budowa tunelu po stronie wyspy Uznam.

Co jeszcze w ostatnich tygodniach działo się na placu budowy? Trwają roboty konstrukcyjne przy wykonywaniu segmentów 8 i 9. Wykonano zbrojenie, szalunki i zabetonowano ściany oporowe na płycie stropowej. Wykonano izolację płyty i ścian oraz zasypkę stropu. W segmencie 7 – pod ulicą Karsiborską – powstała platforma robocza niezbędna do rozpoczęcia głębienia ścian szczelinowych. W segmentach od 2 do 6 zakończono wykonywanie przesłony poziomej w technologii jet-grouting, rozpoczęto skuwanie korony ścian szczelinowych i wykonywanie oczepów.


- Po drugiej strony cieśniny Świny na wyspie Wolin trwają przebudowy sieci infrastruktury – mówi Bogusław Konopko, inżynier nadzoru z firmy SWECO. Przebudowywane są sieci gazowe, wodno-kanalizacyjne i wysokiego napięcia. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne przy platformach technologicznych i murkach prowadzących dla ścian szczelinowych. Tu powstaje komora odbiorcza dla maszyny TBM.

- Maszyna wiercenie rozpocznie na Wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na Wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem cieśniny, która w tym miejscu ma 13,5 metra głębokości. Maszyna TBM drążąc tunel jednocześnie układa betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. W Świnoujściu na każdy pierścień, a będzie ich docelowo780 złoży się 8 segmentów. Każdy z dwumetrowych pierścieni będzie ważył 100 ton - mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Kontraktu z firmy PORR

Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.

mat. Miasto Świnoujście/Sweco







Data dodania 14 września 2020