W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 29 marca 2024 r. Godzina 13:22

Odpowiedzi na pytania, które telewidzowie zadali podczas spotkania online z radnymi i ekspertami.

 

Pytanie 1: Ile aut na godzinę przejedzie tunelem pod Świną i jak to wygląda w porównaniu z promami? Według prognoz ruchu po otwarciu tunelu w godzinach szczytu popołudniowego może przejechać około 1400 pojazdów na godzinę. Natomiast promem w godzinach szczytu może przejechać około 800 pojazdów na godzinę. W skali całej doby, po otarciu tunelu, przejedzie około 9 000 pojazdów. Obecnie w ciągu doby przejeżdża około 6 500 – 7 000 pojazdów.



Pytanie 2: Czy miasto przewiduje optymalizację ilości rejestrowanych aut żeby np. ograniczyć liczbę starych aut poruszających się po naszych drogach?

Biorąc pod uwagę obecnie obowiązujące przepisy prawa brak jest podstaw do ograniczenia poruszania się starych pojazdów po drogach.

Zgodnie z art. 73 ustawy Prawo o ruchu drogowym „ Rejestracji pojazdu dokonuje na wniosek właściciela starosta (…)” i pod pewnymi warunkami dopuszcza pojazd do ruchu. To czy pojazd spełnia warunki techniczne jest regulowane zaświadczeniem o pozytywnym wyniku badania technicznego wydanym przez diagnostę. Natomiast pojazd uczestniczący w ruchu musi być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany aby m.in., nie zagrażał bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie zakłócał spokoju publicznego, nie powodował wydzielenia szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczególnych.


Pytanie 3: Czy to prawda, że miasto będzie musiało samo utrzymywać przeprawę promową i tunel?

Obecnie otrzymujemy środki finansowe z rezerwy subwencji ogólnej ponieważ spełniamy warunki wynikające z ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ( Dz.U.2021.38 ). W ustawie jest zapis, że subwencję można otrzymać jeśli przekroczymy średnie natężenie ruchu w skali roku będzie na poziomie powyżej 2000 pojazdów na dobę.  Ale jeśli nie osiągniemy takiego średniego natężenia ruchu, to konieczna będzie zmiana przepisów ustawy, o co postulował do premiera i parlamentarzystów Prezydent Miasta Świnoujście.


Pytanie 4: Jakie są konsekwencje udostępniana tunelu jednorurowego, co w przypadku kolizji wewnątrz tunelu i zatoru?

W przypadku kolizji wewnątrz tunelu zastosowane będą wszystkie procedury, które wykorzystuje się podczas każdego innego wypadku. W najbliższym czasie procedury te będą szczegółowo ustalane w ramach dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa. Obecnie jesteśmy w kontakcie z Kierownikiem Działu Utrzymania Tunelu, który jest odpowiedzialny za obsługę
i eksploatację tunelu.


Pytanie 5: Z jaką częstotliwością będą kursować promy po otwarciu tunelu? Co
z rowerzystami? Czy autobus będą dostosowane do przewozu rowerów przez tunel?
Komunikacja Autobusowa jeszcze nie ma dokładnego potwierdzenia z jaką częstotliwością będą jeździły autobusy. Spółka zaproponowała, aby kursy odbywały się  co 15-20 minut. Częstotliwość generują koszty utrzymania transportu publicznego, ilość pojazdów do obsługi linii oraz ilość kierowców. Te elementy są ze sobą powiązane. Możliwości finansowe gminy jako organizatora publicznego transportu zbiorowego oraz przychody ze sprzedaży biletów określą możliwości wprowadzenia optymalnej częstotliwości kursowania autobusów. Dzisiaj te elementy poddawane są analizie. Jednocześnie spółka stara się o pozyskanie dodatkowych autobusów.

Jeśli chodzi o rowerzystów, to w ramach nowej dostawy autobusów planowane jest dostosowanie wnętrza autobusu do przewozu rowerów (od 2 do 4 szt.) oraz przewóz przyczepką zamocowaną do autobusu. Przyczepka pomieści 10 szt. rowerów. Jest to niewiele, ale przy częstotliwości kursowania promów w trybie 20 – 30 minutowym oraz biorąc pod uwagę przyzwyczajenia rowerzystów przewiduje się, że to prom będzie podstawowym środkiem transportu dla rowerzystów. Ponadto ze względu na nieprzystosowaną infrastrukturę przystankową do przewozu przyczepki (zbyt krótkie zatoki autobusowe) będą wyznaczone miejsca w pobliżu tunelu, na których będą zabierane rowery.



Data dodania 29 października 2021