Wycinki z kronikarskich annałów Świnoujścia cz.14
Kolejny, czternasty już odcinek zapisów z historii miasta Świnoujście będący wynikiem przeglądania, wybierania , opracowywania, weryfikowania i uzupełniania informacji ujętych w różnych źródłach. Między innymi są to kronikarskie notatki świnoujskiego historyka Andrzeja Wrońskiego, historyka i archiwisty dr Józefa Plucińskiego, informacje archiwalne choćby z zasobów Archiwum Państwowego i innych mniej lub bardziej dostępnych opracowań. Warto się podzielić tymi faktami nieznanymi, zapomnianymi lub też niedostępnymi dla większości mieszkańców. Taka wycinkowa prezentacja zdarzeń i ludzi daje pewną wiedzę i rysuje obraz Świnoujścia na przestrzeni lat. Poniżej nieco wybranych, interesujących jak się wydaje informacji.
Listopad 1945 r. Do Świnoujścia przybyła 7-osobowa grupa pocztowców , która zorganizowała Obwodowy Urząd Pocztowo-Komunikacyjny (do II połowy 1946 r. w budynku tymczasowym).
1959 r. Na latarni morskiej zainstalowano automatyczny agregat świetlny, a na lewobrzeżu i prawobrzeżu zbudowano dwie przystanie dla promów burtowych. Rozpoczęto także odbudowę i przebudowę Nabrzeża Władysława IV.
25-26 maja 1962 r. w związku z trudnościami inwestycyjno-eksploatacyjnymi i personalnymi w tych dniach w sposób zapowiedziany wizytował Przedsiębiorstwo Państwowe „Uzdrowisko-Świnoujście” , dyrektor Centralnego Zarządu Uzdrowisk Edward Osóbka-Morawski. W dwudniowej naradzie uczestniczyli m.in. Kierownik Wydziału Zdrowia i Opieki społecznej dr Jan Garduła, p.o. dyrektora uzdrowisk Jerzy Firlej i Zdzisława Szczepańska, Przewodnicząca Powiatowej Komisji Planowania. W trakcie obrad stwierdzono zbyt powolne tempo inwestycji oraz konieczność ostrożnego adaptowania obiektów i nastawienie się na nowe budownictwo.
Marzec 1963 r. Na skutek ogólnokrajowego braku płodów rolnych , w ostatnich dniach marca w sklepach ograniczano sprzedaż ziemniaków. Istniały też poważne trudności z zaopatrzeniem w inne artykuły, głównie nabiał i mięso.
Lipiec 1964 r. Przy placu Wolności w Świnoujściu otwarto pierwszy sklep z zabawkami , a w odrestaurowanym budynku na narożniku placu Wolności i ul. Świerczewskiego (dziś Boh. Września ) otwarto „Textil” - preselekcyjny sklep z materiałami. Z kolei w dużej piekarni mechanicznej PSS na Warszowie zastosowano dwa nowe piece do wypieku drobnego pieczywa uniezależniając się tym samym od innych powiatów.

Wrzesień 1965 r. Z 10-miesięcznym opóźnieniem Placówka Portowa „Baltona” otrzymała na Warszowie przy końcu ul. Łukasiewicza nowe, specjalnie wybudowane kosztem 10 mln zł pomieszczenia. Powstały m.in. magazyny , urządzenia chłodnicze , sklep-wzorcownia
1966 r. Oddano do użytku biurowiec Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Odra” .

I kwartał 1968 r. Urząd Stanu Cywilnego w Świnoujściu zaczął wprowadzać świeckie uroczystości nadawania imion.
Październik 1972 r. Uruchomiono autobus miejski nr 7 ze Świnoujścia –Warszowa do Przytoru. W tym miesiącu ukończono też budowę przystanku kolejowego Lubiewo.
Marzec 1973 r. Powstał w Świnoujściu miejscowy Automobilklub zrzeszający aż 40 członków, miłośników motoryzacji.
Luty-Lipiec 1973 r. W Świnoujściu dokonano przebudowy kilku placów i ulic. Przebudowano m.in. węzeł drogowy na placu Wolności, skierowano wylot ul. Dąbrowskiego ku zachodowi, na dawnym miejscu w narożniku z ul. Żymierskiego (obecnie Konstytucji 3 – Maja) zbudowano parking strzeżony. Na ul. Armii Czerwonej (obecnie ul. Armii Krajowej) zbudowano kilka zatoczek postojowych dla samochodów osobowych i autobusów.
Czerwiec 1973 r. Na zapleczu świnoujskiego amfiteatru została otwarta kawiarnia WSS „Fama”. Natomiast na Warszowie przy ul. Kasztanowej otwarto ogólnospożywczy pawilon sklepowy. Ta ulica Warszowa i sklep już nie istnieją wraz z likwidacją dawnego Chorzelina (po wybudowaniu Świnoportu).
Maj 1975 r. Na odbywających się 7 i 11 maja w Koninie centralnych eliminacjach do festiwali piosenki żołnierskiej i piosenki polskiej w Opolu duży sukces odniosły mieszkanki Świnoujścia Bożena Hołubowska i Iwona Skrzypińska, wychowanki Zygmunta Rosika. Reprezentowały województwo szczecińskie i dzięki wysokim lokatom wystąpią w obydwu festiwalach. Z. Rosik przygotował też jeszcze jednego uczestnika kołobrzeskiego festiwalu - Romana Górnego startującego z sukcesem w eliminacjach w pionie wojskowym.

1 lipca 1977 r. Od tego dnia na okres sezonu letniego pracę rozpoczął helikopter przekazany do dyspozycji służby zdrowia przez Wojewódzką Kolumnę Transportu Sanitarnego. Miejsce jego stacjonowania to parking samochodowy w Międzyzdrojach. Posłuży w transporcie cięższych przypadków z rejonu Świnoujścia, Międzyzdrojów i z rejonu działania szpitala kamieńskiego. Lot do Szczecina z lądowaniem trwa 20 minut.
Sierpień 1977 r. Do lamusa zaczyna się lokować pomysł i dokumentację połączenia tunelem brzegów Świny. Koncepcja tunelu była objawieniem. W 1975 r był konkurs, jury, nagrody i pokaz. Obecnie na łamach wielu pism informuje się, że to koliduje z uzdrowiskowym charakterem miasta , że zbędne są takie nakłady, że w innym miejscu będzie magistrala wschód-zachód.
Podpisy pod zdjęcia:
1. Prom burtowy przy nabrzeżu – foto: Andrzej Ryfczyński (ze zbiorów Muzeum Rybołówstwa Morskiego).
2. Neon sklepu zabawkowego „Puchatek” – foto Andrzej Witusz
3. Dawny biurowiec PPDiUR „ODRA” - foto R. Smolik
4. Przy klawiaturze Zygmunt Rosik z wychowankami – foto ze zbiorów rodziny Edwarda Dobijańskiego
Krzysztof Nowak
Kronikarz Miejski
Data dodania 27 października 2025