W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest wtorek 02 grudnia 2025 r. Godzina 04:38

Wycinki z kronikarskich annałów Świnoujścia cz.14

Kolejny, czternasty już odcinek zapisów z historii miasta Świnoujście będący wynikiem przeglądania, wybierania , opracowywania, weryfikowania  i uzupełniania informacji ujętych w różnych źródłach. Między innymi są to kronikarskie notatki  świnoujskiego historyka Andrzeja Wrońskiego, historyka i archiwisty dr Józefa Plucińskiego,  informacje archiwalne choćby z zasobów Archiwum Państwowego i innych mniej lub bardziej dostępnych opracowań. Warto się podzielić tymi faktami nieznanymi, zapomnianymi lub też niedostępnymi dla większości mieszkańców. Taka wycinkowa prezentacja zdarzeń i ludzi  daje pewną wiedzę i rysuje obraz Świnoujścia na przestrzeni lat. Poniżej nieco wybranych, interesujących  jak się wydaje informacji.

 

Listopad 1945 r. Do Świnoujścia przybyła 7-osobowa grupa pocztowców , która zorganizowała Obwodowy Urząd Pocztowo-Komunikacyjny (do II połowy 1946 r. w budynku tymczasowym). 

1959 r. Na latarni morskiej zainstalowano automatyczny agregat  świetlny, a na lewobrzeżu i prawobrzeżu zbudowano dwie przystanie dla promów burtowych. Rozpoczęto także odbudowę i przebudowę Nabrzeża Władysława IV.

25-26 maja 1962 r. w związku z trudnościami inwestycyjno-eksploatacyjnymi  i personalnymi w tych dniach w sposób zapowiedziany wizytował Przedsiębiorstwo Państwowe „Uzdrowisko-Świnoujście” , dyrektor Centralnego Zarządu Uzdrowisk  Edward Osóbka-Morawski. W dwudniowej naradzie uczestniczyli m.in. Kierownik Wydziału Zdrowia i Opieki społecznej  dr Jan Garduła, p.o. dyrektora uzdrowisk Jerzy Firlej i Zdzisława Szczepańska, Przewodnicząca Powiatowej Komisji Planowania. W trakcie obrad stwierdzono zbyt powolne tempo inwestycji  oraz konieczność ostrożnego adaptowania obiektów i nastawienie się na nowe budownictwo.

Marzec 1963 r. Na skutek ogólnokrajowego braku płodów rolnych , w ostatnich dniach marca w sklepach ograniczano sprzedaż ziemniaków. Istniały też poważne trudności z zaopatrzeniem w inne artykuły, głównie nabiał i mięso.

Lipiec 1964 r. Przy placu Wolności w Świnoujściu otwarto pierwszy sklep z zabawkami , a w odrestaurowanym  budynku na narożniku placu Wolności i ul. Świerczewskiego (dziś Boh. Września ) otwarto „Textil” -  preselekcyjny sklep z materiałami. Z kolei w dużej piekarni mechanicznej PSS na Warszowie zastosowano dwa nowe piece do wypieku drobnego pieczywa uniezależniając się tym samym od innych powiatów. 



Wrzesień 1965 r. Z 10-miesięcznym opóźnieniem Placówka Portowa „Baltona” otrzymała na Warszowie przy końcu ul. Łukasiewicza nowe, specjalnie wybudowane kosztem 10 mln zł pomieszczenia. Powstały m.in. magazyny , urządzenia chłodnicze , sklep-wzorcownia

1966 r. Oddano do użytku biurowiec Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Odra” .



I kwartał 1968 r.  Urząd Stanu Cywilnego w Świnoujściu zaczął  wprowadzać  świeckie uroczystości nadawania imion.

Październik 1972 r. Uruchomiono autobus miejski nr 7 ze Świnoujścia –Warszowa do Przytoru. W tym miesiącu ukończono też  budowę przystanku kolejowego Lubiewo.

Marzec 1973 r. Powstał w Świnoujściu miejscowy Automobilklub  zrzeszający aż 40 członków, miłośników motoryzacji.

 

Luty-Lipiec 1973 r. W Świnoujściu dokonano przebudowy kilku placów i ulic. Przebudowano m.in. węzeł drogowy na placu Wolności, skierowano wylot ul. Dąbrowskiego ku zachodowi, na dawnym miejscu w narożniku z ul. Żymierskiego (obecnie Konstytucji 3 – Maja) zbudowano parking strzeżony. Na ul. Armii Czerwonej (obecnie ul. Armii Krajowej) zbudowano kilka zatoczek postojowych dla samochodów osobowych i autobusów.

Czerwiec 1973 r. Na zapleczu świnoujskiego  amfiteatru została otwarta kawiarnia WSS „Fama”. Natomiast na Warszowie przy ul. Kasztanowej otwarto ogólnospożywczy pawilon sklepowy. Ta ulica Warszowa i sklep już nie istnieją wraz z  likwidacją dawnego Chorzelina (po wybudowaniu Świnoportu).

Maj 1975 r. Na odbywających się 7 i 11 maja w Koninie centralnych eliminacjach do festiwali piosenki żołnierskiej i piosenki polskiej w Opolu duży sukces odniosły mieszkanki Świnoujścia Bożena Hołubowska i Iwona Skrzypińska, wychowanki Zygmunta Rosika. Reprezentowały województwo szczecińskie i dzięki wysokim lokatom wystąpią w obydwu festiwalach.  Z. Rosik przygotował też  jeszcze jednego uczestnika kołobrzeskiego festiwalu - Romana Górnego startującego z sukcesem w eliminacjach w pionie wojskowym. 



1 lipca 1977 r. Od tego dnia  na okres sezonu letniego pracę rozpoczął helikopter przekazany do dyspozycji  służby zdrowia przez Wojewódzką Kolumnę Transportu Sanitarnego. Miejsce jego stacjonowania to parking samochodowy w Międzyzdrojach. Posłuży w transporcie cięższych przypadków z rejonu Świnoujścia, Międzyzdrojów i z rejonu działania szpitala kamieńskiego. Lot do Szczecina z lądowaniem trwa 20 minut.   

Sierpień 1977 r.  Do lamusa zaczyna się lokować pomysł i dokumentację połączenia tunelem brzegów Świny. Koncepcja tunelu była objawieniem. W 1975 r był  konkurs, jury, nagrody i pokaz. Obecnie na łamach wielu pism informuje się, że to koliduje z uzdrowiskowym charakterem miasta , że zbędne są takie nakłady, że w innym miejscu będzie magistrala wschód-zachód.

 

Podpisy pod zdjęcia:

1.       Prom burtowy przy nabrzeżu – foto: Andrzej Ryfczyński (ze zbiorów Muzeum Rybołówstwa Morskiego).

2.       Neon sklepu zabawkowego „Puchatek” – foto Andrzej Witusz

3.       Dawny biurowiec PPDiUR „ODRA”  - foto R. Smolik

4.       Przy klawiaturze Zygmunt Rosik z wychowankami – foto ze zbiorów rodziny Edwarda Dobijańskiego

 

 

Krzysztof Nowak

Kronikarz Miejski

Data dodania 27 października 2025