Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - budowa tunelu pod Świną

 

1.       Opis projektu
Świnoujście jako jedyne miasto w Polsce jest położone aż na 44 wyspach. Komunikację pomiędzy dwiema największymi, zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin stanowią dwie nitki przeprawy promowej, na których pływają wysłużone promy. Taka sytuacja stwarza duże niedogodności dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki, zwłaszcza w sezonie letnim działają odstraszająco i wpływają negatywnie na wizerunek miasta. Ponadto, w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co zagraża bezpieczeństwu miasta. Budowa stałego połączenia - tunelu - docelowo rozwiąże te problemy.

Inwestorem jest Miasto Gmina Świnoujście. Inwestor Zastępczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie. Nadzór inżynierski w funkcji konsultanta pełni SWECO. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Zadanie realizowane jest w systemie zaprojektuj i zbuduj.

2. Podstawowe parametry techniczne*
Łączna szacunkowa długość inwestycji: ok. 3200m
Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM: ok. 1484 m
Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m
Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m

Tunel jednorurowy, dwukierunkowy

Zewnętrzna średnica tunelu – 13,46 metrów
Łączna szerokość jezdni: 11 metrów
Szerokość pasów ruchu: jeden w każdym kierunku - po 3,5 metry każdy
Szerokość pasów awaryjnych – po 2 metry
Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny ok. 38,0 m.p.p.m.

3. Postęp prac 

http://tunel-swinoujscie.pl/
 
4. Termin realizacji: 48 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą - 17.09.2022 r.
 
4. Finansowanie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz budżet Miasta Świnoujście (wieloletnia prognoza finansowa Gminy Miasto Świnoujście na lata 2018-2028)

Wartość brutto inwestycji  912 562 026 PLN

Wartość kontraktu z wykonawcą: 793 186 390 zł

Wartość umowy z Inżynierem Kontraktu: 21 602 876 zł

Wysokość dofinansowanie unijnego: 775 677 722 zł 


5. Multimedia

www.tunel-swinoujscie.pl

Wyspiarka już drąży - gazeta

Reportaż z uruchomienia TBM Wyspiarka i rozpoczęcia drążenia

Wideo - relacja z seminarium „Dlaczego tunel, a nie most”

Dlaczego tunel a nie most - prezentacja

Miasto na wyspach

Jak się drąży tunel 

Przejazd tunelem - wizualizacja

Przebieg tunelu

Przekrój tunelu

Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy tunelu pod Świną

Gazeta Tunelowa

Tunel pod Świną - marzec 2019 - ulotka str. 1 i 4

Tunel pod Świną - marzec 2019 - ulotka str. 2 i 3

Tunel pod Świną - listopad 2019 - ulotka str. 1 i 4

Tunel pod Świną - listopad 2019 - ulotka str. 2 i 3

 

*Dane na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego

 

Wyspiarka dotarła do szybu odbiorczego!

Wyspiarka dotarła do szybu odbiorczego!

21.09.2021

Wyspiarka przewierciła już betonową ścianę szczelinową komory odbiorczej na wyspie Wolin, a więc dotarła do mety. Aby zrównoważyć ciśnienie podczas wchodzenia głowicy TBM do szybu, wcześniej napełniono go wodą.

więcej ›

Budowa tunelu. Maszyna drążąca dotarła już do wyspy Wolin.

Budowa tunelu. Maszyna drążąca dotarła już...

17.09.2021

Maszyna TBM właśnie dotarła do ściany szczelinowej komory odbiorczej, co oznacza, że tunel między wyspą Uznam a wyspą Wolin został wywiercony! Teraz Wyspiarkę czeka kolejne trudne zadanie – musi się przebić przez betonową ścianę i wejść do szybu.

więcej ›

Do mety pozostało niespełna 30 metrów!

Do mety pozostało niespełna 30 metrów!

13.09.2021

1454,44 – tyle metrów do wczoraj (12.09.2021 włącznie) wywierciła już TBM Wyspiarka, a to oznacza, że do wydrążenia pozostało jej niepełna 30 merów. Trwają wielkie przygotowania na jej przyjęcie w komorze odbiorczej i nie tylko!

więcej ›

Prace wykończeniowe na obu wiaduktach

Prace wykończeniowe na obu wiaduktach

30.07.2021

Budowa tunelu pod Świną to nie tylko jego drążenie pod ziemią. Inwestycja to także fragmenty tunelu wykonanego metodą stropową oraz zupełnie nowe drogi i wiadukty. Trwają właśnie prace wykończeniowe.

więcej ›

Mamy już połowę tunelu pod dnem Świny

Mamy już połowę tunelu pod dnem Świny

14.07.2021

Dzisiaj 13 lipca 2021 roku maszyna drążąca TBM Wyspiarka minęła 742 metr tunelu, który na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin, a samo Świnoujście z resztą kraju. W tej chwili TBM znajduje się w najgłębszym miejscu, czyli niemal 40 metrów pod lustrem wody.

więcej ›

Zakończono produkcję obudowy tunelu

Zakończono produkcję obudowy tunelu

08.07.2021

6280 segmentów obudowy tunelu wyprodukowano w zakładzie prefabrykacji, który specjalnie w tym celu powstał na wyspie Uznam. To dokładnie tyle, ile potrzeba do obudowania całego tunelu. Łącznie w zakładzie prefabrykacji przygotowano 615 dwumetrowych i 170 półtorametrowych pierścieni. Z tego maszyna drążąca ułożyła już wszystkie mniejsze i ponad 200 większych. Obudowany tunel ma 687 metrów długości.

więcej ›

Tunel pod Świną. Jest już 612 metrów.

Tunel pod Świną. Jest już 612 metrów.

01.07.2021

170 półtorametrowych oraz 181 dwumetrowych – tyle docelowych pierścieni maszyna TBM już zamontowała. Oznacza to, że tunel pod Świną osiągnął już 617 metrów. Przed Wyspiarką pozostało 867 metrów drążenia. Maszyna sprowadzona z Chin nie daje za wygraną i co dobę dokłada kolejne pierścienie. W ubiegłym tygodniu zamontowała 23 ringi, a wczoraj dorzuciła kolejne cztery. Prace odbywają się nie tylko pod dnem cieśniny, ale także na obu wyspach.

więcej ›

TBM pod dnem Świny

TBM pod dnem Świny

15.06.2021

509 metrów – to długość tunelu wydrążonego przez Wyspiarkę. TBM jest już pod dnem Świny. W sumie zamontowano 170 półtorametrowych ringów i 127 dwumetrowych.

więcej ›

Tunel. Wyspiarka tuż przed wejściem pod dno Świny.

Tunel. Wyspiarka tuż przed wejściem pod dno...

26.05.2021

25 dwumetrowych pierścieni czyli 200 segmentów – tyle elementów obudowy tunelu Wyspiarka zamontowała w ubiegłym tygodniu. Łącznie tunel ma już 467 metrów, a maszyna TBM jest coraz bliżej rozpoczęcia drążenia pod dnem Świny.

więcej ›

Wyspiarka znów drąży

Wyspiarka znów drąży

19.05.2021

Dziewięć dni trwał planowy przegląd maszyny TBM. Obejmował on sprawdzenie stanu głównych podzespołów. Wymieniono standardowe elementy eksploatacyjne i w niedzielę maszyna podjęła pracę. Kolejny przegląd czeka ją już po drugiej stronie cieśniny Świny.

więcej ›

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij