W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest środa 24 kwietnia 2024 r. Godzina 22:48

TBM Wyspiarka na wyspie Wolin. Zobacz najnowsze zdjęcia.

Lada dzień rozpocznie się demontaż maszyny TBM Wyspiarka, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. W tej chwili trwa wypompowywanie wody z komory odbiorczej, do której weszła TBM. Może potrwać jeszcze kilkadziesiąt godzin.

Oprac. GDDKiA

Zanim Wyspiarka weszła do szybu odbiorczego zatrzymała się tuż przed betonową ścianą szczelinową. Komora robocza maszyny przeszła jeszcze inspekcję. A w maszynie sprawdzono stan narzędzi tnących oraz urabiających. Przewiercenie się przez ścianę szczelinową było nie lada wyzwaniem – to blok o grubości 16 metrów.

- Ostatni raz widzieliśmy tarczę maszyny TBM na wyspie Uznam w marcu tego roku, gdy zaczynała drążenie. Pokonała niemal 1,5 kilometra i dziś znów jest na powierzchni, ale już wyspy Wolin – mówi Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska. – Tunel oznacza koniec uciążliwości, długich kolejek w oczekiwaniu na przeprawę promem zarówno chcąc dojechać do centrum Świnoujścia, jak i z niego wyjechać. Stałe połączenie to nowe otwarcie naszego miasta. Okno, które pozwoli nam na dalszy rozwój.

 

Komora odbiorcza ma 35 metrów długości, 19 metrów szerokości i 18 metrów wysokości. Zanim przyjęła TBM Wyspiarkę wypełniono ją wodą. Do szybu wlano 12 tys. metrów sześciennych wody. Jej stopniowe wypompowywanie zakończy się najprawdopodobniej jeszcze w tym tygodniu. Potem rozpocznie się demontaż Wyspiarki na części.

- Demontaż rozpocznie się odwrotnie do jej montażu - od tarczy. Najtrudniejszym etapem będzie załadunek i transport najcięższych elementów TBM, na przykład łożyska – tłumaczy Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór na tą inwestycją.

Demontaż „Wyspiarki” potrwa około dwóch miesięcy. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie prace w tunelu będą wstrzymane. W dalszym ciągu będę trwały roboty związane z konstrukcjami wsporczymi oraz przygotowaniami do wykonania wyjść ewakuacyjnych. Właśnie budowa wyjść ewakuacyjnych, a w szczególności wzmocnienie gruntu w technologii mrożenia, będzie stanowiła teraz największe wyzwanie.

Przypomnijmy, tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – będzie miał 1484 metry drążone, a z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi osiągnie długość 1780 metrów.

Koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775, 7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Prace zakończą się w trzecim kwartale 2022 roku. Potem przeprowadzone będą jeszcze odbiory konieczne do dopuszczenia tunelu do ruchu.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

 

Mat./fot/film Urząd Miasta Świnoujście/Sweco




Data dodania 23 września 2021