W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest poniedziałek 07 lipca 2025 r. Godzina 07:13

Spotkanie ws.odbudowy linii kolejowej Berlin - Świnoujście

W dniu 2 marca br. ,o godzinie 11.00 w sali nr 1 Urzędu Miasta Świnoujście odbędzie się, zorganizowane przez Ministerstwo Energii, Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego Meklemburgii -Pomorze Przednie oraz Północną Izbę Gospodarczą, spotkanie dotyczące projektu odbudowy linii kolejowej pomiędzy Świnoujściem a Berlinem /przez Karnin/.


Stronie niemieckiej przewodniczyć będzie  Ina -Maria Ulbrich -Sekretarz Stanu  Ministerstwa.
 
W dniu 16 marca 1863 roku otwarto połączenie kolejowe Berlin-Pasewalk-Züssow-Stralsund. Późniejsze działania kupców z wyspy Uznam doprowadziły do tego, że 11 grudnia 1874 roku Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe (niem. Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft) uzyskało koncesję na budowę odnogi tej linii do Świnoujścia. Już na początku 1875 roku rozpoczęto pierwsze prace budowlane. Linia miała początek w Ducherow, dalej wiodła przez most podnoszony "Karniner Hubbrücke" na Peenestrom, następnie przez południową część wyspy Uznam i od południowo zachodniej strony docierała do Świnoujścia do stacji Swinemünde Hbf . Linię oddano do eksploatacji 15 maja 1876, była to linia jednotorowa o długości 37,67 km. W 1892 roku wprowadzono letnie połączenie pośpieszne z Berlina do Świnoujścia. W 1907 roku zaczęto prace nad budową drugiego toru ;w dniu  23 maja 1908 roku nastąpił jego odbiór techniczny, a 1 lipca tego  roku linia stała się oficjalnie linią dwutorową. Jednocześnie zwiększono prędkość maksymalną do 100 km/h; przejazd z Berlina do Świnoujścia zajmował około 2,5 godziny. w dniu 28 kwietnia 1945 wycofujące się wojska niemieckie wysadziły przęsło mostu w Karnin. Po wojnie komendantura radziecka kazała odbudować zniszczoną w czasie wojny linię do Karnin, która potem służyła wojskom radzieckim do wywozu dóbr z wyspy Uznam. W roku 1947 rozpoczęto rozbiórkę linii od Karnin do Świnoujścia; pod koniec 1948 pozostały już tylko puste nasypy oraz budynki stacyjne. W 1948 roku zaczęto rozbierać odcinek od Ducherow do mostu w Karnin, a w latach 1952-53, zdemontowano częściowo most w Karnin.
Premier Kraju Związkowego nie raz podkreślał wagę rekonstrukcji połączenia wraz z odbudową mostu w Karnin - "Most w Karnin to projekt,który jednoczy Polskę i Niemcy"
 
Jak ważnym jest to przedsięwzięcie świadczy fakt otwarcia, w dniu 23 października 2010 roku, w Villi Irmgad, przy ulicy Maxim Gorki 13 w Heringsdorfie  Punktu Koordynującego, promującego  ideę odtworzenia linii kolejowej Berlin –Świnoujście.
Władze  Świnoujścia  również doceniają  istotę odtworzenia historycznego połączenia kolejowego. - "Z pełnym poparciem spotkała się propozycja Uznamskiego  Związku Miłośników Kolei,  skierowana do naszego samorządu, dotycząca  przyłączenia się, w charakterze członka założyciela,  do inicjatywy mającej na celu odtworzenie turystycznej linii  Berlin- Świnoujście.
-Jesteśmy za wszelkimi nowymi inwestycjami mogącymi wzmóc atrakcyjność turystyczną oraz komunikacyjną Świnoujścia i naszej wspólnej wyspy" - powiedział podczas berlińskiego wieczoru parlamentarnego prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz..
Także  przedstawiciele niemieckiego rządu "włączyli zielone światło dla inwestycji." Jest to jednak uzależnione od możliwości finansowych Deutsche Bahn oraz środków unijnych i rządowych, które będą mogły być pozyskane na jej realizację.Według wstępnych szacunków odbudowa linii ma kosztować około pól miliarda złotych.

Data dodania 29 lutego 2012