Wszystko o tunelu
- Tunel to polska racja stanu – powiedział na seminarium w sprawie stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam poseł PiS Andrzej Adamczyk.
Seminarium zwołane zostało na wniosek prezydenta miasta Janusza Żmurkiewicza, wobec pojawiających się ostatnio zarzutów polityków PO i radnych tego ugrupowania, że władze miasta nic nie robią w sprawie stałego połączenia. Padło nawet określenie, że przez ostatnie lata w sprawie tunelu prezydent „był na wagarach”.
Kto był na wagarach?
- Chcę wierzyć, że wynika to z ich braku wiedzy na ten temat, a nie złej woli. Dziś mieliby możliwość przekonać się, zobaczyć dokumenty, że zrobiliśmy wszystko, co było możliwe – mówił Żmurkiewicz. - Łącznie z tym, że gdy pojawiły się doniesienia, że rząd nie da pieniędzy na stałe połączenie dopóki miastem będzie rządził prezydent wywodzący się z SLD, napisałem do premiera list, iż jeśli tylko to jest przeszkodą, to podam się do dymisji, aby tunel, to wielkie marzenie, ale przede wszystkim konieczność dla Świnoujścia, stało się faktem.
Zastępca prezydenta miasta i jednocześnie pełnomocnik ds. stałego połączenia Barbara Michalska przedstawiła wszystkie dotychczasowe działania samorządu w tej sprawie począwszy od 2006 roku.
- W tej chwili jesteśmy już po rozstrzygnięciu przetargu na wykonanie analizy wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin – mówiła Barbara Michalska. – Dokument będzie gotowy w lipcu. Wymaga go Europejska Inicjatywa Jaspers.
Potrzeba rządowych gwarancji
Prezydent Janusz Żmurkiewicz przypomniał również o swoim pomyśle na sfinansowanie inwestycji, który niestety w Warszawie pozostał bez echa.
Pomysł polega na tym, że tunel wybudowałaby prywatna firma, a miasto by go potem spłacało. Skąd pieniądze na spłatę? Z podatku, który w chwili uruchomienia terminalu skroplonego gazu będzie miasto płaciło Polskie LNG oraz dotacji rządowej, którą co roku państwo przeznacza na funkcjonowanie obu świnoujskich przepraw promowych.
– Potrzebne są jedynie gwarancje rządowe, że po wybudowaniu tunelu, przez kolejne lata rząd nadal będzie dawał 20 mln złotych na przeprawy promowe, które przekazuje obecnie – mówi prezydent.
W Gdańsku budują obok mostu
W seminarium oprócz radnych udział wzięli również euro poseł Marek Gróbarczyk z PiS oraz posłowie Grzegorz Napieralski (SLD) oraz Joachim Brudziński, Andrzej Adamczyk, Leszek Dobrzyński i Michał Jach (wszyscy z PiS).
- Tunel pod Świną to zadanie Państwa – mówi poseł Andrzej Adamczyk z PiS. – Państwo powinno podziękować samorządowi świnoujskiemu i posłom, którzy się tak zaangażowali w tę sprawę. Z jednej strony premier mówi, że nie ma w budżecie pieniędzy na budowę stałego połączenia w Świnoujściu, a z drugiej przeznacza środki na budowę tunelu pod martwą Wisłą w Gdańsku!
Radny Waldemar Buczyński dodał, że tunel w Gdańsku powstaje zaledwie 300 metrów od mostu łączącego oba brzegi.
Tekst i foto: BIK UM Świnoujście
Data dodania 17 kwietnia 2012