W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 15 maja 2025 r. Godzina 07:29

Wycinki z kronikarskich annałów Świnoujścia cz.8

Kolejny, ósmy już  odcinek zapisów z historii miasta Świnoujście będący wynikiem przeglądania, wybierania , opracowywania, weryfikowania  i uzupełniania informacji ujętych w różnych źródłach. Między innymi są to kronikarskie notatki  świnoujskiego historyka Andrzeja Wrońskiego, historyka i archiwisty dr Józefa Plucińskiego,  informacje archiwalne choćby z zasobów Archiwum Państwowego i innych mniej lub bardziej dostępnych opracowań. Warto się podzielić tymi faktami nieznanymi, zapomnianymi albo niedostępnymi  dla większości mieszkańców. Taka wycinkowa prezentacja zdarzeń i ludzi  daje pewną wiedzę i rysuje obraz Świnoujścia na przestrzeni lat. Poniżej nieco wybranych, interesujących  jak się wydaje informacji.

1 lutego 1949 r. rozpoczęła działalność w Świnoujściu Miejska Biblioteka Publiczna ( później na przełomie 1954/55 r połączona z Wolińską Biblioteką Publiczną) . Początkowy księgozbiór liczył 947 tomów (rok później już 2.540 woluminów, a w grudniu 1955 r. - 26.744). W tym roku w  Świnoujściu otwarto także pierwszą księgarnię „Czytelnika”. Nastąpił też początek akcji organizowania radiowęzłów.


W 1954 r. powstał w Świnoujściu oddział Polskiego Rejestru Statków (PRS). Założycielem tej placówki był komandor w stanie spoczynku Tadeusz Rutkowski (jako inspektor kierował oddziałem PRS-u do odejścia na emeryturę w 1971 r.) Wcześniej kmdr T. Rutkowski od stycznia do grudnia 1951 r był dowódcą Bazy Marynarki Wojennej w Świnoujściu (objęty represjami stalinowskimi został zwolniony z wojska).  

Kmdr Tadeusz Rutkowski założyciel oddziału PRS w Świnoujściu – foto Wikipedia.
kmdr Tadeusz Rutkowski założyciel oddziału PRS w Świnoujściu – foto Wikipedia.



8 marca 1962 r. w biurze Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego przy ul. Armii Czerwonej 2 (obecnie Armii Krajowej) odbyło się zebranie kilkunastu przewodników (po kursach w 1960 i 1961 r.), którzy po złożonym ślubowaniu otrzymali legitymacje uprawniające do oprowadzania wycieczek po terenie Ziemi Wolińskiej, starówki szczecińskiej i w rejsach po torze wodnym do Szczecina.   

31 października 1963 r. PPDiUR „Odra” przyjęła do eksploatacji pierwszy rufowy trawler-zamrażalnię B 23  - „Albakora”  o 50-dniowej autonomii pływania (do 1965 r. pozyskano już 7 tego typu jednostek).

Pierwszy rufowiec B-23 „Albakora”  - foto ze zbiorów Kazimierza Szczoczarza.



22 października 1964 r. odebrano po raz pierwszy w Świnoujściu szczeciński i ogólnopolski  program telewizyjny o dość poprawnej wizji i fonii. Transmitowano go przez stację przekaźnikową w Kołowie.

16 czerwca 1965 r. przybył do Świnoujścia pierwszy w Polsce wodolot „Zryw” przeznaczony do sezonowej obsługi na trasie do Szczecina. Następnego dnia wodolot wraz z jego konstruktorem prof. L. Kobylińskim i przedstawicielami zainteresowanych instytucji i przedsiębiorstw pokonał trasę do Szczecina w 1 godzinę i 10 minut. W lipcu wodolot wszedł na tej trasie do nieregularnej eksploatacji.

Czerwiec 1966 r. Na Warszowie naprzeciwko stacji kolejowej PKP w Świnoujściu wykonano duży plac postojowy dla autobusów PKS (poprzednio był tu plac prefabrykacyjny firmy budowlanej). 

20 czerwca 1967 r. miał miejsce inauguracyjny rejs ze Świnoujścia do Ystad nowego promu PŻM  m/s „Gryf”  zakupionego w grudniu 1966 r. u armatora fińskiego. Od 1970 r. nowym armatorem tej jednostki były Polskie Linie Oceaniczne. Rejs ten zapoczątkował  stałą, całoroczną komunikację promową na tej linii. 


Prom PŻM m/s „Gryf” – foto Andrzej Ryfczyński (ze zbiorów Muzeum Rybołówstwa Morskiego) 



20 maja 1969 r. ukazało się zarządzenie Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej  w Szczecinie dotyczące m.in. Świnoujścia o obowiązku kształcenia zawodowego młodzieży w wieku 15-18 lat. Dotyczyło to tej grupy, która dotychczas nie uczyła się i nie pracowała. W Świnoujściu zarejestrowano 204 takie osoby ( w tym 86 bez ukończonej szkoły podstawowej). 192 z nich skierowano do szkół i na obowiązkowe kursy.   

24 czerwca 1970 r. oddano do użytku salę obsługową Urzędu Pocztowo-Telekomunikacyjnego w Świnoujściu. W grudniu 1971 r. zakończono zaś  prowadzoną od 1968 r. adaptację i remont całego budynku. 

Październik 1970 r. Zakończył się trwający od kwietnia ogólnopolski konkurs na pamiątkę regionalną, zorganizowany przez Stowarzyszenie Kulturalne Ziemi Wolińskiej , ZSA „Cepelia” w Warszawie i Oddział Spółdzielni  Architektury Wnętrz „Ład” w Warszawie. Nagrodzono 68 prac spośród 318 jakie zgłoszono do konkursu.

26 kwietnia 1972 r. na zwieńczeniu ul. Wojska Polskiego  otwarto przejście graniczne dla pieszych Świnoujście – Ahlbeck. 

Przejście graniczne dla pieszych Świnoujście – Ahlbeck  (1972 r) – foto Andrzej Ryfczyński (ze zbiorów Muzeum Rybołówstwa Morskiego).



19 sierpnia 1974 r.  zawinął do Świnoujścia pływający pod banderą panamską statek pasażerski „Home Lines” , na którym 641 pasażerów z Ameryki, Włoch i NRD odbywało wycieczkę po portach Bałtyku. 

W nocy z 5/6 stycznia 1975 r. na całym wybrzeżu szalał sztorm o sile 12 stopni w skali Beauforta. Tor wodny Szczecin – Świnoujście był zamknięty, a w porcie wstrzymano przeładunki.  Mimo sztormu wyszedł w morze liberyjski masowiec „Capitain WD Cargill” o nośności 66 tys. ton z ładunkiem 46 tys. ton węgla eksportowego. Wichura spowodował w mieście kilkugodzinną przerwę w dostawie prądu  i zniszczyła wiele drzew. 

Październik 1977 r. Stara kotłownia przy ul. Rybaki w końcu jest intensywnie przebudowywana na ośrodek kształcenia dorosłych Zakładu Doskonalenia Zawodowego. Zbudowane tam zostaną sale wykładowe oraz pracownie do szkolenia kadr gastronomii : kelnerów , kucharzy itd. W pracach partycypuje WSS „Społem”. Koszt adaptacji zamyka się kwotą 5 mln zł. Termin oddania do użytku ustalono na 1 maja 1978 r.  

Podpisy pod foto:

1.kmdr Tadeusz Rutkowski założyciel oddziału PRS w Świnoujściu – foto Wikipedia.

2.Pierwszy rufowiec B-23 „Albakora”  - foto ze zbiorów Kazimierza Szczoczarza.

3. Prom PŻM m/s „Gryf” – foto Andrzej Ryfczyński (ze zbiorów Muzeum Rybołówstwa Morskiego) 

4. Przejście graniczne dla pieszych Świnoujście – Ahlbeck  (1972 r) – foto Andrzej Ryfczyński (ze zbiorów Muzeum Rybołówstwa Morskiego).

 

Krzysztof Nowak 

Kronikarz miejski

 


Data dodania 14 maja 2025