Ponad 6 000 wykroczeń w tunelu od początku roku. Oto główne grzechy kierowców
Tunel pod Świną, łączący wyspy Uznam i Wolin, miał poprawić komunikację i bezpieczeństwo. Tymczasem od początku 2025 roku zarejestrowano tam już ponad 6 tysięcy wykroczeń. Kierowcy wyprzedzają mimo zakazu, korzystają z telefonów, a nawet… zatrzymują się, by zrobić zdjęcie.
Tunelem pod Świną, który 30 czerwca 2023 roku połączył wyspy Uznam i Wolin, przejechało już blisko 9 milionów pojazdów. Jego budowa miała na celu nie tylko usprawnienie komunikacji, ale także poprawę bezpieczeństwa na drodze. Tymczasem zainstalowany w tunelu monitoring, od stycznia do połowy maja 2025 roku, zarejestrował ponad 6 tysięcy wykroczeń drogowych.
Najczęściej popełnianymi wykroczeniami w tunelu pod Świną są te, które bezpośrednio naruszają podstawowe zasady bezpieczeństwa i ignorują oznakowanie drogowe. Dominują przypadki niestosowania się do znaków drogowych – zarówno pionowych (np. B-25 – zakaz wyprzedzania, B-26 – zakaz zawracania, B-36 – zakaz zatrzymywania się i postoju, B-27 – zakaz cofania, C-9 – nakaz jazdy na wprost), jak i poziomych (linie podwójne ciągłe P-4 oraz linie krawędziowe P-7), co – w warunkach ograniczonej przestrzeni tunelu – stwarza poważne zagrożenie.
Do najpoważniejszych przewinień należy wyprzedzanie w tunelu oraz na drogach dojazdowych, mimo obowiązującego zakazu. Od początku roku odnotowano blisko 60 takich przypadków.
Niestety, zdarzają się również sytuacje zawracania lub zatrzymywania się w tunelu – najczęściej w celu wykonania pamiątkowych zdjęć. To nie tylko lekkomyślne, ale też bezpośrednio zagrażające bezpieczeństwu. Tylko w ciągu 4,5 miesiąca tego typu zachowań zarejestrowano niemal 40.
Kolejnym poważnym wykroczeniem jest wjazd do tunelu przy czerwonym świetle (sygnalizator S-1), który oznacza bezwzględny zakaz kontynuowania jazdy. Takie działanie może prowadzić do poważnego zagrożenia, m.in. dla służb działających w tunelu. Od początku roku zarejestrowano 30 takich przypadków.
Częstym wykroczeniem popełnianym w tunelu pod Świną jest również korzystanie z telefonu komórkowego. Niestety kierowcy, nagminnie nagrywają filmy w trakcie przejazdu. Trzeba pamiętać, że każda sekunda nieuwagi może zakończyć się tragicznie.
W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Wielu kierowców nie stosuje się do tego limitu, znacznie go przekraczając. Zdarzają się jednak również sytuacje odwrotne – gdy pojazd porusza się zbyt wolno. Jeden z kierowców jechał z prędkością 15 km/h, co również stwarza realne zagrożenie dla płynności i bezpieczeństwa ruchu.
Wśród odnotowanych wykroczeń znajdują się także incydenty z udziałem pieszych. Mimo absolutnego zakazu, niektóre osoby wchodzą do tunelu. Jeden z mężczyzn, który złamał ten przepis, użył telefonu alarmowego, by… zamówić taksówkę. Zamiast niej przyjechała jednak Policja.
Przypominamy, że w tunelu obowiązują następujące przepisy:
- Nakaz jazdy na wprost (znak C-9),
- Bezwzględny zakaz wyprzedzania (znak B-25) i zawracania (znak B-26),
- Zakaz zatrzymywania się i postoju (znak B-36),
- Zakaz cofania (znak B-27),
- Obowiązek stosowania się do sygnalizacji świetlnej S-1 – czerwone światło oznacza bezwzględny zakaz wjazdu,
- Zakaz ruchu pieszych (znak B-41).
Każdy z tych znaków ma na celu zapewnienie płynności ruchu i bezpieczeństwa w tunelu. Za nieprzestrzeganie powyższych przepisów grożą mandaty oraz punkty karne.
Kolizje, które miały miejsce w tunelu, są skutkiem nieodpowiedzialnych zachowań kierowców. Każdy nierozważny manewr w takim miejscu prowadzi do poważnych konsekwencji – nie tylko dla sprawcy, ale również dla innych uczestników ruchu drogowego.
Nowoczesny system bezpieczeństwa działa non stop. Tunel pod Świną jest wyposażony w kilkadziesiąt kamer oraz zaawansowane czujniki i systemy automatycznego wykrywania wykroczeń oraz identyfikacji sprawców. Każde naruszenie przepisów jest więc rejestrowane, a kierowca może spodziewać się wezwania od Policji.
Apelujemy do wszystkich kierowców o większą odpowiedzialność, przestrzeganie przepisów i troskę o bezpieczeństwo swoje oraz innych. Dzięki temu tunel pod Świną będzie mógł w pełni realizować swoją rolę – ułatwiając sprawną i bezpieczną komunikację między wyspami, bez niepotrzebnego ryzyka i zagrożenia dla zdrowia oraz życia.
Data dodania 22 maja 2025