W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 11 lipca 2025 r. Godzina 11:44

Rada Miasta przyjęła analizę skutków budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego

W czwartek, 10 lipca, odbyła się nadzwyczajna sesja Rady Miasta Świnoujście. Głównym tematem obrad była prezentacja oraz omówienie wyników analizy oddziaływania planowanej budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego (GTK) w porcie zewnętrznym Świnoujścia. Dokument, opracowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR na zlecenie Miasta Świnoujście, liczy ponad 230 stron i zawiera kompleksową ocenę skutków inwestycji dla gmin Świnoujście i Międzyzdroje.

Sesja trwała blisko 7 godzin. W pierwszej części głos zabrali: przewodniczący Rady Programowej Ryszard Grobelny, dyrektor ZDG TOR Maciej Mysona oraz członkowie Rady Programowej – Andrzej Szczodry i Andrzej Sokołowski. Omówiono zarówno założenia inwestycji, jak i problemy związane z przygotowaniem opracowania, w tym ograniczony dostęp do kluczowych dokumentów i brak jednolitej dokumentacji strategicznej.


W trakcie prezentacji podkreślono m.in. brak transparentności procesu inwestycyjnego, ograniczone konsultacje społeczne, niewielkie spodziewane wpływy podatkowe dla Miasta oraz znaczące ryzyka środowiskowe i przestrzenne. Zwrócono uwagę na możliwe oddziaływanie na obszary Natura 2000, siedliska fauny morskiej i lądowej, zmiany w krajobrazie oraz zakłócenia w naturalnym przepływie prądów morskich.

Dyskutowano także o przewidywanych obciążeniach transportowych – według analiz inwestycja może generować dodatkowo ok. 800 kursów samochodów ciężarowych dziennie oraz 27 pociągów towarowych, co budzi obawy mieszkańców Świnoujścia i Międzyzdrojów. Burmistrz Międzyzdrojów, Mateusz Bobek, zaapelował o współpracę obu samorządów w działaniach mających na celu ograniczenie negatywnych skutków inwestycji.

W debacie głos zabrali także radni Rady Miasta Świnoujście. Wypowiedzi dotyczyły m.in. zagrożeń środowiskowych, potencjalnego wpływu inwestycji na uzdrowiskowy charakter miasta, a także ekonomicznej zasadności budowy GTK. Radna Lidia Gawrońska przedstawiła wnioski z analizy ZWiK dotyczącej wpływu wycinki lasu na zasoby wodne. Radny Jarosław Włodarczyk przypomniał o wcześniejszych próbach podjęcia tematu GTK przez radnych Lewicy w 2017 roku.

Podczas sesji zaprezentowano także zdanie odrębne radnej Elżbiety Jabłońskiej, dołączone do raportu Rady Programowej. Krytyczne stanowisko wobec raportu wyraziła radna Dorota Konkolewska, wskazując na – jej zdaniem – tendencyjny ton opracowania. Z kolei Piotr Piwowarczyk, prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej, ocenił raport jako zbyt łagodny wobec planów budowy terminala.

W wyniku głosowania uchwała o przyjęciu analizy została przyjęta stosunkiem głosów 14 „za”, przy 4 głosach wstrzymujących się ze strony radnych Platformy Obywatelskiej: Elżbiety Jabłońskiej, Doroty Konkolewskiej, Karoliny Romańskiej i Leszka Wagi.

Data dodania 11 lipca 2025