W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest poniedziałek 18 sierpnia 2025 r. Godzina 14:45

Komunikacja Autobusowa zmienia siatkę połączeń. Zmiany, które odpowiadają na głos mieszkańców

Świnoujska Komunikacja Autobusowa wprowadza największe od lat zmiany w miejskiej siatce połączeń. Nowy układ linii ma być prostszy, bardziej czytelny i przede wszystkim – dopasowany do codziennych potrzeb mieszkańców. Celem jest skrócenie czasów przejazdu, uproszczenie tras oraz zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów.

Zmiany te nie są efektem decyzji podjętych zza biurka. Spółka przeprowadziła zakrojone na szeroką skalę badanie opinii pasażerów. W ankiecie, przeprowadzonej w marcu, udział wzięło aż 1599 osób. Analizie poddano również rzeczywisty ruch pasażerski, dane z kasowników oraz skargi i sugestie zgłaszane bezpośrednio do spółki.

W maju na ulice miasta wyjechał specjalny autobus konsultacyjny. Pracownicy Komunikacji Autobusowej tłumaczyli planowane zmiany i przyjmowali uwagi mieszkańców. Można było też skorzystać z formularza online. Zgłoszono szereg postulatów – od lepszego skomunikowania oddalonych osiedli, przez potrzebę uruchomienia nocnych kursów, aż po zmiany w nazwach przystanków i czytelniejsze oznaczenia tras.

Jedną z najczęściej podnoszonych kwestii był brak sprawnych połączeń między dwiema częściami miasta – lewo- i prawobrzeżem. Problem dotyczył szczególnie osiedli takich jak Karsibór, Przytór-Łunowo czy Ognica. Pasażerowie skarżyli się także na brak kursów do Międzyzdrojów w weekendy oraz zbyt długi czas przejazdu na lewobrzeżu.

Zmieni się oznaczenie linii – dotychczasowe okrężne trasy A i B zostaną zlikwidowane, a w ich miejsce pojawi się dziesięć linii oznaczonych cyframi. Ma być prościej, szybciej i bardziej przejrzyście. Dodatkowo każda linia zyska swój kolor na rozkładach i przystankach.

W ramach reformy powstaną nowe przystanki – zarówno na prawobrzeżu (Przytór, Łunowo, terminal promowy), jak i lewobrzeżu (m.in. Fort Anioła, Marina, Karsiborska). Zmieni się także nazewnictwo części istniejących przystanków, co ma ujednolicić system.

Spółka uruchomiła już kursy nocne oraz szkolne, co znacznie pomaga uczniom i pracownikom zmianowym. Nowy układ linii ma zacząć obowiązywać na lewobrzeżu z początkiem września 2025 r.

Rozmowa z Beatą Radziszewską-Skorupą, prezes Komunikacji Autobusowej w Świnoujściu

Redakcja: Pani Prezes, od kilku miesięcy trwa reorganizacja komunikacji miejskiej. Co było głównym impulsem do rozpoczęcia tego procesu?

Beata Radziszewska-Skorupa: Impulsem był przede wszystkim głos mieszkańców. Docierały do nas sygnały, że układ tras jest zbyt skomplikowany, czas przejazdów za długi, a niektóre rejony miasta – zwłaszcza prawobrzeże – są niedostatecznie skomunikowane. Chcieliśmy podejść do tego kompleksowo, z konkretnymi danymi. Dlatego zorganizowaliśmy szeroką ankietę i zbieraliśmy opinie zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Red.: Czy wyniki ankiety były dla Państwa zaskoczeniem?

B.R.-S.: Częściowo tak. Z jednej strony utwierdziły nas w przekonaniu, że komunikacja miejska jest ważna dla mieszkańców – wielu z nich korzysta z niej codziennie. Z drugiej strony otrzymaliśmy bardzo precyzyjne informacje o tym, co trzeba poprawić. Na przykład brak bezpośrednich i częstych połączeń z centrum czy niewystarczające kursy do Międzyzdrojów. Pojawiły się też sugestie dotyczące kursów nocnych i szkolnych – to były konkretne potrzeby, na które już częściowo odpowiedzieliśmy.

Red.: Na czym dokładnie polega zmiana tras?

B.R.-S.: Największa zmiana to likwidacja linii A i B – tras okrężnych, które były trudne do zrozumienia i bardzo czasochłonne. Zamiast nich wprowadzamy linie o cyfrowych oznaczeniach. Trasy są prostsze, szybsze i bardziej przejrzyste. Każda linia będzie też oznaczona innym kolorem na mapie i przystankach, co ułatwi poruszanie się.

Red.: A co z nowymi przystankami?

B.R.-S.: Tak, zaplanowaliśmy siedem nowych przystanków, m.in. w rejonie terminala promowego, w Łunowie i Przytorze. Zmienimy też nazwy części istniejących przystanków, żeby były bardziej intuicyjne. To ważne z punktu widzenia nie tylko mieszkańców, ale też turystów.

Red.: Jak wygląda kwestia połączeń z Międzyzdrojami?

B.R.-S.: Tutaj też wprowadzamy korekty. Zwiększamy liczbę kursów, zwłaszcza w sezonie letnim. Zależy nam na tym, żeby mieszkańcy mieli możliwość łatwego dojazdu do miejsc pracy i rekreacji również w weekendy czy święta.

Red.: Czy mieszkańcy jeszcze mogą wpływać na zmiany?

B.R.-S.: Tak, nadal jesteśmy otwarci na opinie. Wdrożenie zmian to jedno, ale równie ważne jest ich bieżące monitorowanie. Planujemy kolejne etapy konsultacji, już po wdrożeniu nowego układu na lewobrzeżu we wrześniu. Zmiany są żywym organizmem – jeśli coś nie będzie działało, będziemy reagować.

Red.: Pani Prezes, ogłosili Państwo nabór na stanowisko kierowcy autobusu miejskiego. Ilu pracowników aktualnie poszukujecie?

B.R.-S: Chcemy zatrudnić kilku nowych kierowców. Potrzeby wynikają z wprowadzenia nowej siatki połączeń, jak i naturalnej rotacji pracowników. Szukamy osób gotowych do pracy zmianowej, odpowiedzialnych i otwartych na kontakt z ludźmi.

Red.: Jakie kwalifikacje musi posiadać kandydat?

B.R.-S.: Kluczowe są: prawo jazdy kategorii D z kodem 95, świadectwo kwalifikacji zawodowej, aktualne orzeczenie psychologiczne oraz ukończone 21 lat. Doceniamy też znajomość topografii Świnoujścia i okolic – to ułatwia pracę.

Red.: Co możecie zaproponować przyszłym pracownikom?

B.R.-S.: Przede wszystkim stabilne zatrudnienie na umowę o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie z premiami, 13. pensją i wypłatą nadgodzin w pełnym wymiarze. Zapewniamy elastyczny grafik, bilet wolnej jazdy, czyli bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, oraz wsparcie socjalne – np. „wczasy pod gruszą” czy pomoc sezonową. Nowi kierowcy mogą też liczyć na opiekę doświadczonego kolegi podczas wdrożenia.

Red.: A co z rozwojem zawodowym?

B.R.-S.: Dajemy możliwość udziału w kursach i szkoleniach – zarówno dla nowych kierowców, jak i tych z większym stażem. Chcemy, żeby nasi pracownicy nie tylko dobrze czuli się w pracy, ale też się rozwijali.

Red.: Gdzie można aplikować?

B.R.-S.: Najprościej – przez formularz na stronie www.ka.swinoujscie.pl, w zakładce „Praca”. Można też przyjść osobiście na ul. Karsiborską 33a, wysłać maila na sekretariat@ka.swinoujscie.pl lub zadzwonić pod numer 91 321 45 40.

Red.: Dziękuję za rozmowę

B.R.-S.: Również dziękuję i zachęcam mieszkańców do aktywnego korzystania z komunikacji miejskiej. Naszym celem jest, by była ona realną alternatywą dla samochodu – wygodną, przewidywalną i przyjazną użytkownikom.

Data dodania 18 sierpnia 2025