Wycinki z kronikarskich annałów Świnoujścia cz.12
Kolejny, dwunasty już odcinek zapisów z historii miasta Świnoujście będący wynikiem przeglądania, wybierania , opracowywania, weryfikowania i uzupełniania informacji ujętych w różnych źródłach. Między innymi są to kronikarskie notatki świnoujskiego historyka Andrzeja Wrońskiego, historyka i archiwisty dr Józefa Plucińskiego, informacje archiwalne choćby z zasobów Archiwum Państwowego i innych mniej lub bardziej dostępnych opracowań. Warto się podzielić tymi faktami nieznanymi, zapomnianymi lub też niedostępnymi dla większości mieszkańców. Taka wycinkowa prezentacja zdarzeń i ludzi daje pewną wiedzę i rysuje obraz Świnoujścia na przestrzeni lat. Poniżej nieco wybranych, interesujących jak się wydaje informacji.
6 października 1946 r. parowy statek towarowo- pasażerski S/s „Piast” pływający pomiędzy Świnoujściem, a Szczecinem odbył tego dnia 100 rejs. Jednostkę uwieczniono na zdjęciu w Szczecinie przy Wałach Chrobrego.
W dniach 21-23 sierpnia 1963 r. mieszkańcy i turyści w Świnoujściu mogli obejrzeć wystawę objazdową wieloryba „Goliath” (30 metrów długości, waga 68.200 kg) złowionego w 1954 r w pobliżu norweskiego Trondheim. W dniach 24-26 sierpnia wystawę udostępniono także w Międzyzdrojach. Ssaka zakonserwowanego w 2 tys. litrów formaliny przewożono w specjalnej ciężarówce.
Grudzień 1963 r. Centralna Komisja przy Głównym Komitecie Kultury Fizycznej i Turystyki przyznała dla Świnoujścia pierwsze miejsce za osiągnięcia w trwającym od wiosny 1963 r konkursie wczasowo – turystycznym ośrodków z całego kraju. Miasto otrzymało 50 tysięcy złotych nagrody przeznaczonej do podziału wśród najbardziej zasłużonych pracowników i działaczy, którzy przysłużyli się do tego sukcesu.
4 lipca 1965 r żakinada, czyli juwenalia młodzieży studenckiej z udziałem młodzieży świnoujskiej zwieńczyła Dni Święta Morza. To stanowiło jakby zaczyn przyszłej FAMY.
9-10 września 1966 r. W świnoujskim Klubie Zdrojowym z udziałem 40 dziennikarzy z całej Polski odbyło się objazdowe sympozjum Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Tematem tego spotkania było Świnoujście i Ziemia Wolińska.
Lipiec 1967 r. Wydane zostało zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej zaliczające miasto Świnoujście do grona miejscowości uzdrowiskowych
28 kwietnia 1968 r. do stoczni PPDiUR „Odra” wprowadzono dok pływający o wyporności 3.500 DWT, przeznaczony dla przyszłej Morskiej Stoczni Remontowej (od 1 stycznia 1970 r.).
28 kwietnia 1969 r. Rejs promu „Gryf” z Ystad do Świnoujścia zainaugurował linię tranzytową BTBA (Bałtyk-Tatry-Budapeszt-Adriatyk) zorganizowaną w rezultacie porozumienia Orbisu zawartego z czechosłowackimi i węgierskimi biurami podróży.
3 września 1970 r . Stałą komunikację między Świnoujściem, a szwedzkim Ystad podjął należący do PLO drugi polski prom morski m/s „Skandynawia” (zakupiony w Szwecji w marcu tego roku).
1 stycznia 1971 r w Świnoujściu-Warszowie powstała Morska Stocznia Remontowa (MSR), zakład produkcyjny w budowie. Stocznia przejęła z „Odry” dok pływający o wyporności 3.500 DWT, halę produkcyjną, 2 pawilony administracyjne, część narzędzi , 11 maszyn z innych stoczni oraz 150 pracowników produkcyjnych z Armatorskiego Ośrodka Remontowego PPDiUR „Odra” . Tego roku rozpoczęto w stoczni remont statków „Miedwie” i „Belona”. W latach 1971-72 w MSR wykonano pirs dokowy i nabrzeże nr 1, zaś w roku 1973 nabrzeże nr 2 oraz pomieszczenia biurowe i stołówkę.
Czerwiec 1972 r. Dokonano poszerzenia przejazdu drogowo - kolejowego w Świnoujściu – Warszowie. Uruchomiono autobus linii nr 6 łączący prom z przejściem granicznym do Ahlbeck.
5 października 1973 r. „Głos Szczeciński” podał informację, że w 1976 r przeprawa promowa do Świnoujścia odbywać się będzie przy pomocy 4 promów kursujących w rejonie wyspy Karsibór, dokąd prowadzić będzie szosa z Łunowa i Warszowa. Planuje się też modernizację ulic Karsiborskiej, Grunwaldzkiej i Matejki, a nawet zbudowanie nowej ulicy w stronę Osiedla Posejdon. Mimo tych poczynań nie wyklucza się studiów nad możliwością stałego przejścia pod Świną nad którymi nadzór sprawuje Ministerstwo Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.
Październik 1975 r. Według dokonanych obliczeń w okresie sezonu letniego ruch turystyczny i wczasowy zamknął się liczbą w granicach 2,1 mln osób. Na przejściu granicznym z NRD zanotowano w okresie od 1 maja do 30 września 469.152 turystów z NRD . Natomiast z naszej strony do NRD udało się w tym czasie około 1 mln osób.
W nocy z 11 na 12 lipca 1977 r. w pobliżu Nouadhibou (Mauretania) należący do „ODRY” trawler „Albakora” został staranowany przez nieznaną jednostkę. Sprawca po kolizji wygasił światła i uciekł z miejsca katastrofy. „Albakora” z poważnymi uszkodzeniami części dziobowej zawinęła 13 lipca do senegalskiego portu Dakar, gdzie była remontowana. Dowódca jednostki kpt. ż. w. Paweł Wawrzyniak złożył w polskiej ambasadzie w Dakarze dokument o kolizji. Sprawca jest poszukiwany, a stocznie remontowe mają powiadamiać ubezpieczyciela – Lloyda o statkach przyjmowanych do remontu.
18 grudnia 1977 r. Wmurowanie kamienia węgielnego pod pierwszy nowo budowany kościół na Pomorzu Zachodnim. Kościół budowany na Warszowie pod patronatem Św. Wojciecha , Wmurowania dokonał ordynariusz diecezji szczecińsko-kamieńskiej ks. biskup Jerzy Stroba. Kościół dla 2500 wiernych ma kształtem nawiązywać do słowiańskich gontyn. Budową pokieruje proboszcz ks. Stanisław Szwajkosz. Który wcześniej był zaangażowany w budowę domu parafialnego przylegającego do kościoła Chrystusa Króla.
Podpisy pod zdjęcia:
1. S/s „Piast” w swoim 100 rejsie przy Wałach Chrobrego w Szczecinie – foto ze zbiorów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Świnoujściu.
2. Świnoujski Klub Zdrojowy przełom lat 60/70 – foto A. Weczer (ze zbiorów Muzeum Rybołówstwa Morskiego)
3. Początki Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu – foto Andrzej Ryfczyński
4. Budowa kościoła Św. Wojciecha na Warszowie – foto ze zbiorów Miejskiego Domu Kultury w Świnoujściu
Krzysztof Nowak
Kronikarz Miejski
Data dodania 16 września 2025