W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 01 maja 2025 r. Godzina 06:56

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - co to takiego i do czego służy

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (www.epuap.gov.pl) to system informatyczny służący udostępnianiu obywatelom oraz instytucjom publicznym usług administracyjnych drogą elektroniczną. ePUAP to platforma (www.epuap.gov.pl), dzięki której obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwiać sprawy urzędowe. ePUAP to także portal, na którym urzędy mogą udostępniać usługi bez konieczności ponoszenia, części lub nawet całości, kosztów wymaganych do ich świadczenia.

 


W Polsce, aby załatwić sprawy administracyjne, zazwyczaj trzeba osobiście stawić się w odpowiednim urzędzie. Ponadto wymaga to wypełniania wielu wniosków, w których należy wpisywać te same dane. System ­ePUAP to zmienia. To alternatywa dla papierowej administracji.

System ePUAP daje możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych przez internet. Z ePUAPem można kontaktować się z dowolnego miejsca (dom, praca, podróż) i w dowolnym czasie (weekend, noc, wakacje) – sprawy urzędowe można załatwiać przebywając nawet poza granicami Polski.

Portal www.epuap.gov.pl to rozwiązanie umożliwiające wygodną komunikację obywatela z administracją – na miarę XXI wieku!

Ze względu na źródła finansowania (środki unijne) system ePUAP budowany jest etapami. Projekt „Budowa elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP” był realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006, w ramach priorytetu 1: Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu, działanie 1.5: Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line.

Obecnie Centrum Projektów Informatycznych realizuje projekt ePUAP2, mający na celu rozbudowę funkcjonalności platformy ePUAP oraz zwiększenie wachlarza usług świadczonych elektronicznie. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, priorytet 7 – społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji. 

Cele główne:

  • rozszerzenie zestawu usług publicznych dostępnych przez internet, w tym usług rejestrowych;
  • zwiększenie skali korzystania z usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną;
  • integrowanie kolejnych systemów administracji publicznej z portalem ePUAP;
  • definiowanie nowych procesów obsługi obywatela i przedsiębiorstw.

Cele pośrednie:

  • wzrost dostępności usług publicznych – zwiększenie liczby podmiotów korzystających z usług administracji przy pomocy różnych kanałów dostępu elektronicznego. Cel ten będzie realizowany poprzez sukcesywne zwiększanie oferty usług dostępnych przez internet, przy wsparciu ukierunkowanej kampanii marketingowej;
     
  • spadek kosztów – poprawienie efektywności kosztowej usług świadczonych przez administrację publiczną, dzięki digitalizacji wybranych usług, co pozwoli ograniczyć liczbę spraw realizowanych w sposób tradycyjny;
     
  • integracja usług – implementacja mechanizmów integrujących jednostki samorządu terytorialnego na portalu ePUAP, np. w formie usług koordynacyjnych oraz wspierających tworzenie ram interoperacyjności;
     
  • katalogowanie usług – ułatwienie korzystania z usług publicznych dostępnych przez internet, poprzez opracowanie systematyki usług w formie katalogu; katalog usług jest narzędziem porządkującym, dzięki któremu jednostki administracji publicznej będą używać jednolitego i jednoznacznego nazewnictwa udostępnianych usług. Jest to szczególnie istotne dla urzędów administracji samorządowej, w których niejednokrotnie te same usługi są nazywane w różny sposób. Skutkiem realizacji tego celu ma być poprawa intuicyjności wyszukiwania usług przez odbiorcę końcowego.

Głównym zadaniem ePUAP jest udostępnienie obywatelom jednego miejsca w internecie, dzięki któremu możliwe jest załatwianie spraw administracyjnych bez konieczności wizyty w urzędzie.

Dzięki nowemu katalogowi usług, w którym ujednolicono ich nazwy oraz dodano możliwość wyszukiwania usług według kategorii zdarzeń życiowych, obywatel dużo łatwiej może odnaleźć interesującą go sprawę. Możliwość załatwienia spraw urzędowych on-line skraca czas potrzebny na ich realizację oraz redukuje uciążliwość obowiązków obywatela.

Korzyści dla obywateli:

  • dostępność wielu usług administracji publicznej w jednym miejscu,
  • możliwość załatwienia spraw urzędowych przez internet,
  • możliwość wnoszenia opłat za usługi publiczne drogą elektroniczną,
  • oszczędność czasu i pieniędzy,
  • udostępnienie dokumentów niezbędnych do korzystania z usług administracji publicznej,
  • większa dostępność i wiarygodność informacji przetwarzanych przez podmioty publiczne (większe poczucie bezpieczeństwa). 

Co można załatwić na ePUAP

Za pośrednictwem ePUAP można załatwić wiele spraw urzędowych. Wystarczy zalogować się do systemu www.epuap.gov.pl i wybrać interesującą sprawę. Następnie wypełnia się wniosek, podpisuje go profilem zaufanym i wysyła do wybranego urzędu.

Jeśli jakikolwiek urząd nie udostępnia wniosku w wymaganej sprawie drogą elektroniczną, obywatel może ją zrealizować wysyłając pismo ogólne – podpisane profilem zaufanym – na elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) danego urzędu. Sprawy kierowane na ESP mają taką samą ważność, jak wnioski złożone do urzędu w postaci papierowej.

Zgodnie z prawem od 1 lipca 2008 r. organy władzy publicznej są zobowiązane do przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej (przyjmowanie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej). Wymóg ten umożliwia realizację większości spraw administracyjnych drogą elektroniczną. Wyjątek stanowią sprawy, które zgodnie z prawem muszą zostać skierowane do urzędu na wniosku określonym w rozporządzeniu. 

Profil zaufany

Profil zaufany to bezpłatna metoda uwierzytelnienia obywateli w systemach e-administracji (m.in. ePUAP, CEIDG, ZUS). Dzięki profilowi zaufanemu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca.

Profil zaufany jest jedną z funkcjonalności elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). To zestaw danych, które identyfikują obywatela w systemach podmiotów wykorzystujących profil zaufany jako metodę uwierzytelniania. Posiadając nazwę użytkownika (login), hasło oraz konto poczty elektronicznej (na który przesyłany jest jednorazowy kod autoryzacyjny), obywatele mogą załatwić wiele spraw urzędowych - np. założyć firmę przez internet czy elektronicznie sprawdzić i opłacić składki ZUS.

W jaki sposób można założyć profil zaufany?

Należy najpierw założyć konto użytkownika na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl), z którego wysyłamy wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Następnym krokiem jest uwierzytelnienie Profilu w jednym z urzędów (czyli trzeba się będzie jedyny raz udać się do odpowiedniego punktu) – ich lista jest dostępna w systemie ePUAP. W wybranym urzędzie dokumentujemy przed urzędnikiem swoje dane osobowe, który porównuje je z wprowadzonymi do systemu. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status profilu zaufanego.

Dane osobowe można potwierdzić w punktach zlokalizowanych w urzędach wojewódzkich, oddziałach ZUS, urzędach skarbowych, konsulatach, a także w tych urzędach gmin, które zdecydują się na ich prowadzenie i uzyskają na to zgodę ministra.

Po uwiarygodnieniu danych właściciel profilu zaufanego może posługiwać się nim w kontaktach z administracją w sposób podobny, jak podpisem elektronicznym.

Sposób działania

Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Właściciel loguje się na stronie www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, którą chce zrealizować, wypełnia wniosek, podpisuje go profilem zaufanym, a następnie wysyła wniosek do urzędu.


Opracowano na podstawie materiałów Centrum Projektów Informatycznych.

Data dodania 22 kwietnia 2015