W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 03 maja 2024 r. Godzina 09:30

Twój Ruch. Czy wiesz, że...

Poziom zanieczyszczenia powietrza w wielu europejskich miastach wciąż przekracza limity dopuszczalne prawem UE i wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczące ochrony zdrowia ludzkiego. Tragicznym tego następstwem jest – według szacunków – przedwczesna śmierć około 400 000 Europejczyków rocznie z powodu złej jakości powietrza.

- Komunikację zapewniają różne środki transportu:
• pojazdy samochodowe,
• kolej,
• samoloty,
• statki i promy.
Pośród wszystkich wyżej wymienionych środków transportu, transport samochodowy ma największy udział w zanieczyszczaniu powietrza atmosferycznego, ilości wypadków oraz poziomie hałasu emitowanego podczas pracy silnika.

- Prawie 700 m długości miał sznur samochodów osobowych, którym podróżowałoby tyle osób, ile jednym przegubowym autobusem. Organizatorzy eksperymentu z krakowskiego MPK pokazali, że jedyny sposobem na zmniejszenie korków w mieście jest przesiadka do autobusów. Akcję zorganizowano w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. W ramach akcji można było zobaczyć, ile spalin emituje jeden autobus miejski, a ile 153 samochody. Oczywiście autobus kilkadziesiąt razy mniej.

-W krajach prowadzących badania wpływu motoryzacji na degradacje środowiska, stwierdzono, iż największe zagrożenia powstają w miastach. Wiąże się to z faktem istnienia dużych natężeń ruchu, częstego zatrzymywania i ruszania pojazdów, małych prędkości. W zabudowie miejskiej występują gorsze warunki rozpraszania spalin niż na drogach szybkiego ruchu. Na jednym z międzynarodowych kongresów drogowych, przedstawiono wyniki badań zanieczyszczenia środowiska w 12 wielkich miastach europejskich. Stwierdzono, że ponad 90% CO2, 76% węglowodorów, 38% NOX (tlenki azotu), ponad 70% pyłów i prawie 100% ołowiu pochodzi z motoryzacji,

- Włodarze Paryża, ogłosili, że miasto zlikwiduje połowę spośród 140 000 miejsc parkingowych. Pozyskana przestrzeń zostanie przeznaczona na szersze chodniki, przydrożne ogrody czy miejsca piknikowe,

- Przykładem na zarządzanie miastem przyszłości jest Hamburg. Miasto chce do 2030 roku zwiększyć udział tras obsługiwanych przez pojazdy komunikacji publicznej z 22 do 30%. Wzrost o 8 punktów procentowych będzie oznaczał wzrost liczby pasażerów… aż o 50%!,

- Kopenhaga. Według przeprowadzanych tam systematycznie pomiarów, w 2016 roku po raz pierwszy liczba wjeżdżających do centrum miasta rowerów przewyższyła liczbę samochodów. W mieście wciąż powstają nowe trasy rowerowe, kładki i mosty, a codzienną drogę do pracy i szkoły rowerem pokonuje już ponad 60% mieszkańców!

- Istotnym rozwiązaniem pozwalającym na usankcjonowanie przywilejów dla transportu publicznego są strefy czystego transportu. Na terenie Europy znajduje się już ponad 230 takich niskoemisyjnych stref. To narzędzie pozwalające ograniczać ruch pojazdów w centrach miast, przy jednoczesnej zmianie charakteru tych obszarów na bardziej przyjazny mieszkańcom. Miastem, które z sukcesami wprowadziło strefę czystego transportu, jest Berlin. W strefie ustanowionej w 2008 roku, o powierzchni blisko 90 km2 , obowiązuje zakaz ruchu dla samochodów ciężarowych i osobowych. Auta nie posiadające „zielonej naklejki” nie wjadą do centrum

- Supernowoczesną cegiełkę do dotychczasowych możliwości transportowych chcą dołożyć firmy, które podejmują próby stworzenia autonomicznego, elektrycznego pojazdu latającego, który mógłby być używany jako taksówka. Rozwiązania przyszłości można dostrzec już dziś w wyposażeniu niektórych autobusów miejskich. Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy pomagają prowadzącemu pojazd, m.in. poprzez korzystanie z systemu inteligentnego wspomagania hamowania czy kamery pozwalające wykryć pieszych i rowerzystów znajdujących się w tzw. martwym polu.

Data dodania 18 sierpnia 2021