W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 26 kwietnia 2024 r. Godzina 15:41

Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - budowa tunelu pod Świną

 

1.       Opis projektu
Świnoujście jako jedyne miasto w Polsce jest położone aż na 44 wyspach. Komunikację pomiędzy dwiema największymi, zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin stanowią dwie nitki przeprawy promowej, na których pływają wysłużone promy. Taka sytuacja stwarza duże niedogodności dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki, zwłaszcza w sezonie letnim działają odstraszająco i wpływają negatywnie na wizerunek miasta. Ponadto, w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co zagraża bezpieczeństwu miasta. Budowa stałego połączenia - tunelu - docelowo rozwiąże te problemy.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem Zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie. Nadzór inżynierski w funkcji konsultanta pełni SWECO. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S. Zadanie jest realizowane w systemie zaprojektuj i zbuduj.

2. Podstawowe parametry techniczne*
Łączna szacunkowa długość inwestycji (wraz z drogami dojazdowymi): ok. 3200 metrów
Długość tunelu drążonego metodą TBM: 1484 metry
Długość całego tunelu: 1780 metrów
Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m
Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m

Tunel jednorurowy, dwukierunkowy

Zewnętrzna średnica tunelu – 13 metrów
Łączna szerokość jezdni: 7 metrów
Szerokość pasów ruchu: jeden w każdym kierunku - po 3,5 metra każdy
Szerokość pasów awaryjnych – po 1,75 metra (wraz z utwardzonym poboczem)
Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny 39 metrów od lustra wód cieśniny Świna

3. Postęp prac 

http://tunel-swinoujscie.pl/
 
4. Planowane oddanie do użytku (zgodnie z zapowiedzią wykonawcy) - czerwiec 2023r.
 

5. Finansowanie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz budżet Miasta Świnoujście (wieloletnia prognoza finansowa Gminy Miasto Świnoujście na lata 2018-2028)

Wartość brutto inwestycji  912 562 026 PLN

Wartość kontraktu z wykonawcą: 793 186 390 zł

Wartość umowy z Inżynierem Kontraktu: 21 602 876 zł

Wysokość dofinansowanie unijnego: 775 677 722 zł 


5. Multimedia

www.tunel-swinoujscie.pl

Wyspiarka już drąży - gazeta

Reportaż z uruchomienia TBM Wyspiarka i rozpoczęcia drążenia

Wideo - relacja z seminarium „Dlaczego tunel, a nie most”

Dlaczego tunel a nie most - prezentacja

Miasto na wyspach

Jak się drąży tunel 

Przejazd tunelem - wizualizacja

Przebieg tunelu

Przekrój tunelu

Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy tunelu pod Świną

Gazeta Tunelowa

Tunel pod Świną - marzec 2019 - ulotka str. 1 i 4

Tunel pod Świną - marzec 2019 - ulotka str. 2 i 3

Tunel pod Świną - listopad 2019 - ulotka str. 1 i 4

Tunel pod Świną - listopad 2019 - ulotka str. 2 i 3


*Dane na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego


Co się dzieje "na budowie" tunelu? - Dowiesz się...

Prace projektowe są w toku i odbywają się zgodnie...

więcej

Kamienie milowe tunelu w Świnoujściu. Do osiągnięcia...

Pierwsze pół roku inwestycji...

więcej

Nowa strona internetowa o budowie tunelu

W internecie już istnieje strona internetowa o...

więcej

Gazeta Tunelowa we wszystkich domach

Gazeta Tunelowa we wszystkich domach

Od 25 września do wszystkich świnoujskich...

więcej

Po otwarciu tunelu miasto się nie zapcha - po seminarium nt. prognoz ruchu w mieście

Po otwarciu tunelu miasto się nie zapcha - po seminarium...

„Możliwości ograniczeń i zmian w ruchu...

więcej

Po otwarciu tunelu miasto się nie zapcha - po seminarium nt. prognoz ruchu w mieście

Po otwarciu tunelu miasto się nie zapcha - po seminarium...

„Możliwości ograniczeń i zmian w ruchu...

więcej

20 września, godz. 17 - Seminarium - jak będzie wyglądał ruch w mieście po otwarciu tunelu

20 września, godz. 17 - Seminarium - jak będzie wyglądał...

Nie ulega wątpliwości, że dzieje Świnoujścia...

więcej

Umowa na projekt i budowę tunelu podpisana

Umowa na projekt i budowę tunelu podpisana

17 września 2018 r. o godz. 11,35 Prezydent...

więcej

Dwie umowy i festyn w jednym dniu

Dwie umowy i festyn w jednym dniu

17 września zostaną podpisane umowy pomiędzy...

więcej