W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 02 maja 2024 r. Godzina 15:08

Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - budowa tunelu pod Świną

 

1.       Opis projektu
Świnoujście jako jedyne miasto w Polsce jest położone aż na 44 wyspach. Komunikację pomiędzy dwiema największymi, zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin stanowią dwie nitki przeprawy promowej, na których pływają wysłużone promy. Taka sytuacja stwarza duże niedogodności dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki, zwłaszcza w sezonie letnim działają odstraszająco i wpływają negatywnie na wizerunek miasta. Ponadto, w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co zagraża bezpieczeństwu miasta. Budowa stałego połączenia - tunelu - docelowo rozwiąże te problemy.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem Zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie. Nadzór inżynierski w funkcji konsultanta pełni SWECO. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S. Zadanie jest realizowane w systemie zaprojektuj i zbuduj.

2. Podstawowe parametry techniczne*
Łączna szacunkowa długość inwestycji (wraz z drogami dojazdowymi): ok. 3200 metrów
Długość tunelu drążonego metodą TBM: 1484 metry
Długość całego tunelu: 1780 metrów
Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m
Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m

Tunel jednorurowy, dwukierunkowy

Zewnętrzna średnica tunelu – 13 metrów
Łączna szerokość jezdni: 7 metrów
Szerokość pasów ruchu: jeden w każdym kierunku - po 3,5 metra każdy
Szerokość pasów awaryjnych – po 1,75 metra (wraz z utwardzonym poboczem)
Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny 39 metrów od lustra wód cieśniny Świna

3. Postęp prac 

http://tunel-swinoujscie.pl/
 
4. Planowane oddanie do użytku (zgodnie z zapowiedzią wykonawcy) - czerwiec 2023r.
 

5. Finansowanie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz budżet Miasta Świnoujście (wieloletnia prognoza finansowa Gminy Miasto Świnoujście na lata 2018-2028)

Wartość brutto inwestycji  912 562 026 PLN

Wartość kontraktu z wykonawcą: 793 186 390 zł

Wartość umowy z Inżynierem Kontraktu: 21 602 876 zł

Wysokość dofinansowanie unijnego: 775 677 722 zł 


5. Multimedia

www.tunel-swinoujscie.pl

Wyspiarka już drąży - gazeta

Reportaż z uruchomienia TBM Wyspiarka i rozpoczęcia drążenia

Wideo - relacja z seminarium „Dlaczego tunel, a nie most”

Dlaczego tunel a nie most - prezentacja

Miasto na wyspach

Jak się drąży tunel 

Przejazd tunelem - wizualizacja

Przebieg tunelu

Przekrój tunelu

Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy tunelu pod Świną

Gazeta Tunelowa

Tunel pod Świną - marzec 2019 - ulotka str. 1 i 4

Tunel pod Świną - marzec 2019 - ulotka str. 2 i 3

Tunel pod Świną - listopad 2019 - ulotka str. 1 i 4

Tunel pod Świną - listopad 2019 - ulotka str. 2 i 3


*Dane na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego


Budowa tunelu. Raport z postępu prac (24-30 sierpnia 2020)

W minionym tygodniu, na wyspie Uznam, zakończyło...

więcej

Tunel pod Świną. „Kret” gigant płynie do Świnoujścia.

Potężna maszyna TBM (Tunel Borring Machine),...

więcej

Tunel pod Świną. Rozpoczyna się załadunek maszyny!...

W porcie Nansha w Chinach rozpoczął się...

więcej

Raport z postępu prac 6.07. – 13.07.2020

Intensywne roboty toczą się przy powstającej...

więcej

Odbiór maszyny w toku

Od poniedziałku trwa odbiór maszyny do...

więcej

Maszyna już jest !

W dniach 15,16,17 czerwca, zgodnie z...

więcej

Prace tunelowe idą pełną parą

Pomimo panującej na świecie epidemii koronawirusa...

więcej

Nowe zdjęcia lotnicze z budowy tunelu

Na stronie internetowej inwestycji budowy tunelu...

więcej

"Mamy rezerwę czasową" Radio Szczecin z kamerą na...

Reporterzy Polskiego Radia Szczecin odwiedzili...

więcej